Jdi na obsah Jdi na menu
 


MIG 3 - EPP model pro kombatové souboje

16. 1. 2010
Ruský letoun MiG-3 mne zajímá už od školních let. Líbí se mi jeho promyšlený ladný tvar, mám jej za jedno z nejhezčích letadel 2. světové války. Létala na něm nejlepší ruská letecká esa, jako byl Alexandr Pokriškin, či Ivan Kožedub. V dalším vývoji ruského letectva dostal během války přednost typ Lavočkin (La 5 a 7), ale po válce konstrukční kancelář Mikojan-Gurjevič pokračovala s proudovými typy, jejichž vývoj a výroba pokračuje dodnes. MiGy 15 a 21 byly dlouhou dobu páteří našeho letectva, sám jsem sloužil nějakou dobu u leteckého pluku v Pardubicích, právě u MiGů 21-tek. Dlouho jsem k typu MiG 3 marně sháněl nějaké podklady. Ty jsem sehnal až docela nedávno, díky internetu a trochu volnějšímu výkladu autorských práv na ruských sběratelských serverech. Když mi kamarád psal, že dává dokupy soubojovou EPP elektroplacku, s kříži na křídlech, bylo mi jasné, že musím proti němu postavit něco z opačné strany barikády. V té době jsem koupil přes aukci odpovídající výřezy z EPP a měl to být můj vysněný MIG-3. Bohužel kvalita těchto výřezů neodpovídá mým představám o sestavení letuschopného modelu, každá půlka křídla má jiný profil, proto jsem tyto výřezy odložil. Firma Hacker ve stejné době začala dělat stavebnice EPP kombatových modelů, mimo jiné i MiG-3. Nemám s modely od Hackerů příliš dobré zkušenosti, jeden se mi nepodařilo postavit a druhý jsem rozbil hned při záletu. Ale říkal jsem si, že na výřezech z EPP nemá firma co zkazit, že budou lepší, než od nějakého šmudly z aukce a nechal se zlákat reklamou. Oběhl jsem modelářské prodejny v mém okolí, z některých mě vyhodili rovnou, s firmou Hacker nechtějí mít nic společného. Jinde mnou požadovaný model MiG-3 "jenom" neměli. Nakonec jsem musel stavebnici objednávat přímo u výrobce. Při zmínce o tom, že jejich stvabnice nechtějí modelářské prodejny nabízet a co s tím hodlají, jako výrobce, dělat, na mne byla paní Hackerová ještě drzá. I to jsem překousl a za týden jsem měl doma kýženou stavebnici, v kamufláži zimních obránců Moskvy. Stavebnice obsahuje poloviny křídel, stínový trup, výškovku, směrovku, průhlednou kabinu a drobné díly. Křídla jsou značně nemaketová, zřejmě pro několik modelů stejná. MiG-3 připomíná jen jejich potisk, ale uznávám podřízení letových vlastností (a sériové výroby) před vizuální stránkou. Křídla jsou jinak poměrně kvalitní. Trup připomíná svůj vzor přece jen výrazněji, škoda, že výroba, když už si dává práci se zakulacením jeho hran, tuto práci nedělá pořádně. Zabrušovat, po odfláknuté práci, již potištěný trup? Výškovka modelu je divná, příliš malá, předpokládám, že bude málo účinná, stejně jako směrovka, ale směrovka se u těchto soubojových modelů používá zřídka, možná by bylo lepší ji mít pevnou, neřiditelnou. Poloviny výškového kormidla se spojují kusem plochého nosníku, na tak subtilní výškovku je to, jako když do skutečného letounu vrazíte nehoblované prkno. Do křídel a trupu se mají naříznout podélné zářezy a vlepit tam hliníkové dráty, jako výztuhy. Do toho se mi nechtělo, vzhled modelu tím utrpí. Kamarád mne ujistil, že toto řešení může ochránit model při přímém zásahu vrtulí, o které není při soubojích nouze, proto jsem uposlechl návod a výztuhy do modelu zalepil. Hned poté jsem se zařekl, že s MiGem žádné souboje dělat nebudu, když je s tím tolik práce. Do trupu jsem nainstaloval táhla k výškovce a směrovce, vydlabal otvory pro serva (výškovka Hitec HS80, směrovka HS55) a zespodu nainstaloval servo pro křidélka (HS 80). Mrzí mne, že se přitom otírá nepříliš kvalitní barva potisku, ruce mám celé modré od spodní části křídel a trupu. Potřebnou delší páku serva křidélek jsem si musel vyrobit. Je zajímavé, že ke slabšímu servu HS55 se dlouhé páky dodávají, k silnějšímu HS80 nikoliv. Každé servo má jiný průmer hřídelky a páky bohužel nelze zaměnit. K servu křidélek nebude, po přilepení křídla na trup, žádný přístup, proto mám zatím křídlo odložené zvlášť. V drobnostech jsem našel dva překližkové, výrobou dokonale odfláknuté díly, potřebné k instalaci motoru. Ať je v rukou obracím, jak chci, díly (viz fotogalerie) prostě nejsou shodné, jak mají být podle návodu. Já nejsem příliš manuálně zručný člověk, proto si kupuji stavebnice, ale ten, kdo matlá tyto části modelů u Hackerů, by měl u práce minimálně přestat pít alkohol !! Protože se mnou zvolená motorová jednotka, se zadním úchytem (odpovídající hmotnosti modelu svým výkonem) stejně nedá do původně navrženého držáku nijak dostat (výrobcem doporučovaný motor není běžně k sehnání), vyrobil jsem si pro svůj elektromotor "motorové lože" nové. Myslím, že jej umím udělat lépe, než výrobce stavebnice. Protože se věci v životě vyvýjejí jinak, než jak si to rýsujeme, musel jsem se stavbou modelu na delší dobu přestat. Během skladování rozpracovaného trupu se mi prohnula výškovka, klasicky do U.. :o( Model je zatím ve stadiu rozpracování, chybí vymyslet připevnění regulátoru, baterie LiPol a vlepit křídlo do trupu. A "něco" provést s tou zatracenou zkroucenou výškovkou..
 

Náhledy fotografií ze složky MIG 3 - EPP model pro kombat

Komentáře

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář